För att få det bästa och jämnaste resultatet av akavtintytor och gråskalor för metall- och koppargrafik finns bara ett bra sätt - ett sk akvatintskåp. Här finns många filosofier och idéer att utgå ifrån. När jag först böjade tänka på saken så var det en mycket enkel grundidé jag startade från! Jag tänkte mig en vanlig större pafflåda med en öppning i sidan. Lådan skulle vara lätt så att man kan skaka den så att akvatintpulvret dammar upp på ett bra sätt. Man kan göra akvatint på ett par olika sätt. Pulvret behöver kunna smälta. Därför finns bara två preparat att tillgå: asfalt eller hartz. Bägge är rätt ohälsosamma att andas in. Lådorna eller skåpen skall därför vara så täta som möjligt. Mitt skåp blev till slut trots allt mer avanserat än bara en låda... På Wikipedia kan man läsa om akvatint: Akvatint eller akvatintlavyr är en grafisk teknik som bygger på principen djuptryck . I likhet med etsningstekniken utnyttjar akvatint syr...
I dag hade jag äran att få hämta upp ett splitternytt akvatintskåp som tillverkats av firman B. Portin i Jakobstad. Tyvärr så är skåpet inte mitt, men däremot har jag nog designat och planerat det. Skåpet skall stå i grafikverkstaden i Campus Allegro och vid utbildningen bildkonst. Skåpet är helt i enlighet med regler för brandsäkerhet och därför i svetsad aluminium med popnitade sidor. Skåpets mått är i sig 60X60X100cm. Totalhöjden är 200 cm för att skapa en bra arbetshöjd. Skåpet skall alltså vara till hjälp för att få en fin och jämn akvatintyta på kopparplåt. Genom det membranförsedda hålet i nedre kanten förs högtrycksluft som får ett fint hartzpulver att virvla upp i skåpet och sedan dala ner på plåten. Uppe finns ett ventilrör som gör att det uppstår ett visst korsdag så att inte skåpet skall bli för tät och kompakt men ändå helt tät för att undvika att pulver kommer ut på fel ställe och orsaka hälsovåda och brandfara. I övre kanten på framsidan finns ett fönster av plexigla...
Natten mellan lördag och söndag, 15-16.3.2014, brann Grafikens Hus i Mariefred i Sverige ner till grunden. Det här är en av de största och hemskaste nyheterna jag som konstnär och konstgrafiker kunde få! "Grafikens Hus" har länge ansetts som ett tempel, en samlingspunkt, för den svenska och skandinaviska samtida konstgrafiken. Jag blir stum. Jag kan inte ens skriva om hur jag känner mig just nu. Hur skall jag tänka? Hur skall det nu gå med den "sista tryggheten" för oss som kämpar och försvarar konstgrafikens berättigande och överlevnad. Grafikens Hus har i elaka munnar också kallats för "konstgrafikens mausuleum". Det är på ett sätt en rätt analys om man ser på den utsatthet konstgrafiken just nu lider under. Jag har svårt att hitta ord för hur jag känner. Det senaste året har jag jobbat för att skapa ett miniatyrcenter för bok- och konsttryck i Nykarleby. Jag hade som plan att närma mig Grafikens Hus att bli någon slags fadder för detta projekt. Men...
Kommentarer
Skicka en kommentar